کرم مرطوب کننده فیروز

محصولات

کرم مرطوب کننده فیروز
پوست یک عضو حیاتی است که بدون آن هیچ موجودی قادر به ادامه زندگی نیست. پوست وسیع ترین عضو زنده بدن است و یکی از پیچیده ترین، جالبترین و پرکارترین اعضاء به شمار می آید. پوست محافظ بدن می-باشد و بدن را در مقابل آسیب های مکانیکی، حرارت و تابش شدید نور محافظت و از نفوذ مواد شیمیایی و ورود میکروب ها به بدن جلوگیری می نماید؛ پیام های حسی را از طریق اعصاب به مغز منتقل می کند؛ همچنین مانع از تبخیر آب بدن شده و حرارت بدن را تنظیم می نماید.

  • ساختار پوست

پوست از سه لایه به نام های هیپودرم ، درم و اپیدرم تشکیل شده است و تقریباً ۸۰ درصد حجم آن را آب تشکیل می دهد.

magalat501درونی ترین لایه پوست، هیپودرم، به دلیل اینکه حاوی سلول های چربی زیادی می باشد، خاصیت ارتجاعی بسیاری داشته و به عنوان ضربه گیر جهت حفظ و نگهداری مویرگ های خونی و پایانه های عصبی عمل می نماید. همچنین این لایه، پوست را به بافت های ماهیچه ای متصل می نماید.
لایه میانی پوست، درم، ضخیم ترین غشاء پوست است که در حقیقت شبکه ای از مویرگ های خونی و لنفی، رشته های عصبی و حسی، کلاژن و فیبرهای پروتئینی الاستینی می باشد. فولیکول های مو، غده های چربی و عرق نیز در این لایه قرار دارند. وظیفه اصلی این لایه حفظ استحکام و ارتجاع پوست می باشد .
لایه بیرونی پوست، اپیدرم، خود از پنج لایه تشکیل شده است؛ فاقد عروق خونی و شامل یک غشاء فعال حاوی لیپیدهای درون سلولی (مانند سرامیدها، کلسترول و اسیدهای چرب) می باشد که مانند یک «سد آب» جهت حفظ رطوبت آن عمل می نماید. بعلاوه، این لایه حاوی یک مخلوط طبیعی از آمینو اسیدها، لاکتات¬ها، اوره و الکترولیت ها می باشد که در حفظ آب در پوست کمک می نمایند. سلولهای لانگرهانس که ایمنی پوست را برعهده دارند، ملانوسیت ها و آنزیم تیروزیناز که رنگدانه های ملانین را تولید و رنگ پوست را تنظیم می نمایند نیز در این لایه قرار دارند. سطح لایه اپیدرم پوست از سلول های مردۀ پوستی با مقدار آب کمتر یعنی حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد ساخته شده است.

magalat502شکل (۲) اپیدرم

  • رطوبت پوست

آب نقش بسیار مهم و اساسی در عملکرد طبیعی پوست بخصوص در لایه خارجی آن یعنی لایه شاخی (استراتوم کورنئوم ) ایفا می نماید. در صورتی که محتوای آب پوست طبیعی باشد، پوست نرم، صاف، انعطاف-پذیر و درخشان می¬باشد. هنگامی که پوست به هر علتی نتواند این میزان آب را حفظ کند و رطوبت باقی-مانده در سطح پوست به کمتر از ۱۰% برسد، پوست خشک شده و انعطاف پذیری و پیوستگی لایه سطحی پوست از بین می رود.
در حالت طبیعی، یک حرکت مداوم آب از لایه¬های عمقی پوست به طرف لایه های سطحی وجود دارد و در نهایت این آب از سطح پوست تبخیر می گردد. برای داشتن پوستی سالم از دست رفتن آب از پوست باید به دقت تحت کنترل باشد و این امر نیز وابسته به ترکیبات طبیعی موجود در لایه شاخی می باشد.
نگهداری آب در لایه شاخی مربوط به دو گروه اصلی از اجزاء تشکیل دهنده آن می باشد که عبارتند از:
۱- عوامل جاذب الرطوبه طبیعی NMF که شامل آمینو اسیدهای آزاد به همراه ترکیبات شیمیایی فیزبولوژیکی دیگر از قبیل لاکتیک اسید، اوره و نمک ها، می باشند و در لایه شاخی وجود دارند.
پوست جوان، سالم و زیبا حاوی مقادیر کافی از NMF می باشد که رطوبت را جذب نموده و با کمک چربی های درون سلولی سبب حفظ رطوبت لازم برای انجام پروسه های حیاتی لازم در لایه شاخی می گردند. این امر موجب می¬گردد تا پوست سالم و قوی باقی بماند.
۲- چربی های درون سلولی لایه شاخی که ایجاد کننده سد دفاعی در برابر «از دست رفتن آب از میان اپیدرم» یا TEWL می باشند.

  • علل خشکی پوست و درمان آن

پوست و بخصوص لایه شاخی در معرض بسیاری از عوامل مخرب محیطی قرار دارد. عوامل جاذب الرطوبه طبیعی موجود در این لایه محلول در آب می باشند که این امر نیز تابعی از خاصیت هیدروفیلیک (آب دوستی) آنها می باشد. این مواد می توانند با انحلال در آب از پوست خارج شوند، اتفاقی که بخصوص با بکارگیری شوینده ها رخ می دهد. پوست لطیف نوزادان و کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان از عوامل نامساعد بیرونی تأثیر می پذیرد و خشک می گردد. بعلاوه یافته های جدید پیرامون تحقیقات پوست نوزاد نشان می دهد که پوست نوزاد رطوبت را سریع تر از دیگران جذب و دفع می کند اما خشکی پوست نوزاد، همیشه بارز و قابل تشخیص نیست.
از دیگر علل خشکی پوست می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 قرار گرفتن در معرض طولانی مدت اشعه نور خورشید در تابستان و شرایط آب و هوای خشک بخصوص در زمستان، موجب افزایش بیشتر تبخیر آب از سطح پوست و افزایش از دست رفتن آب از میان اپیدرم (TEWL) و درنتیجه خشکی پوست می گردد.
 تغذیه نامناسب، کمبود آب و مواد مغذی به خصوص اسید¬های چرب غیراشباع ضروری مانند امگا ۳، امگا ۶، امگا ۹ و همچنین ویتامین ها، سبب خشکی و بهم ریختگی این سد حفاظتی و خشکی پوست می گردد.
 استحمام طولانی مدت با آب داغ
 استفاده از صابون ها و شوینده های به شدت قلیایی
 مصرف یک سری از داروها مانند داروهای ضد آکنه
 بیماری هایی نظیر درماتیت (التهاب پوستی) و اگزما
موارد ذکر شده، از اصلی ترین عوامل افزایش از دست رفتن میزان رطوبت پوست (TEWL) به شمار می روند که سبب ایجاد خشکی، شکنندگی و یا ترک در آن می گردد و در نتیجه قدرت دفاعی پوست کاهش یافته و بدن دچار مشکلات متعدد و متفاوتی مانند نفوذ میکروارگانیسم ها نظیر باکتری ها و قارچ ها به آن می گردد.
بهترین راه جلوگیری و درمان خشکی پوست، استفاده مداوم از محصولات مرطوب کننده می¬باشد. مرطوب-کننده ها جزء کلیدی مراقبت از پوست، مخصوصاً هنگام کاهش محتوی آب اپیدرم به شمار می روند. مرطوب‌کننده‌ها جهت بازسازی عملکرد سد پوستی اپیدرم و جایگزینیNMF از دست رفته، پوشاندن شکاف-های ریز پوست، ایجاد یک سپر محافظ نرم روی پوست و افزایش محتوی آب اپیدرم به کار می روند. همچنین تبخیر آب از سطح پوست (TEWL) را کاهش می دهند و بدین وسیله آب را در پوست نگه داشته و باعث بهبود ظاهر پوست و افزایش قدرت لامسه در پوست های خشک و آسیب دیده می گردند.

  • مرطوب کننده ها

محصولات مرطوب‌کننده در انواع مختلف به بازار عرضه می¬گردند. اما به طور کلی بنا بر نوع امولسیون آنها، دو دسته می شوند که شامل امولسیون آب در روغن (W/O) و روغن در آب (O/W) می باشند.
در فرمولاسیون اکثر محصولات مرطوب‌کننده از سه دسته مواد اصلی شامل پوشاننده¬ها ، جاذب الرطوبه¬ها و نرم کننده ها استفاده می شود:
 پوشاننده ها ترکیباتی هستند که با ایجاد یک سد فیزیکی مانع از دست رفتن آب پوست می¬گردند.
وازلین از معروف ترین و قدیمی ترین ترکیب پوشاننده می باشد که در طب سنتی به تنهایی به عنوان مرطوب-کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
 جاذب های رطوبت: هنگامی که ترکیبات جاذب رطوبت روی پوست قرار می گیرند، میزان آب جذب شده در غشاء خارجی پوست را افزایش می دهند.
اما به دلیل اینکه آب وارد شده به غشاء خارجی، از قسمت های زیرین لایه اپی درم پوست نشأت می¬گیرد و از اتمسفر جذب نمی شود، در صورت ادامه تبخیر آب از سطح پوست، سرعت و شدت خشک شدن پوست افزایش می یابد؛ بنابراین مرطوب کننده ها و پوشاننده ها مکمل یکدیگرند. از نقطه نظر شیمیایی، در تمام ترکیبات جاذب رطوبت گروه های عاملی هیدروکیسل وجود دارد که با ایجاد پیوند هیدروژنی، موجب جذب آب می شوند. از ترکیبات جاذب رطوبت معروف و سنتی می¬توان به گلیسرین و انواع ترکیبات قندی اشاره نمود.
 نرم کننده ها بواسطه پر نمودن فضای خالی بین فلس های پوست با قطرات روغنی موجب نرم شدن پوست می¬گردند.
همچنین نرم کننده ها در ترکیب با امولسی فایرها می توانند به حفظ رطوبت و چربی پوست کمک نمایند. از ترکیبات نرم  کننده می توان به روغن های معدنی و انواع ساختار های لیپیدی اشاره نمود.
علاوه بر آن، بسیاری از مرطوب کننده های ایده آل حاوی ترکیبات مغذی پوست، تقویت کننده و ترمیم کننده نیز می¬باشند که موجبات بهبود و بازسازی بهتر پوست آسیب دیده را فراهم می¬سازند. ویتامین ها، عصاره  گیاهان و روغن های گیاهی از بهترین ترکیبات مغذی پوست می باشند.

کرم مرطوب کننده فیروز
کرم مرطوب کننده فیروز بر مبنای یک امولسیون بر پایه روغن در آب و از مواد اولیه ملایم و طبیعی تهیه شده است. این کرم حاوی مواد موثره گیاهی می باشد که بطور خاص نقش رطوبت رسانی و ممانعت از خروج رطوبت از پوست را ایفا می نمایند و بدین ترتیب موجب نرمی، طراوت و شادابی پوست نوزادان وکودکان و بزرگسالان می گردد.
کرم مرطوب کننده فیروز حاوی سیلیکون می باشد که به همراه روغن های معدنی (مانند پارافین) وازلین مؤثرترین ترکیب پوشاننده به شمار می رود.
کرم مرطوب کننده فیروز حاوی ترکیبات جاذب رطوبت شامل لایه مولکولار فیلم هترو پلی ساکاریدی، دی متیل سیلانول هیالورونات و گلیسرین می باشد.
لایه مولکولار فیلم هترو پلی ساکاریدی مهمترین جز استفاده شده در کرم مرطوب کننده فیروز با منشاء گیاهی شامل گلوکوز، زانتان گام و کاراجینان ها است که با ایجاد یک لایه محافظ مولکولی بر روی پوست آنرا از اثرات مضر عوامل محیطی حفظ نموده و در عین حال از تبخیر آب از پوست جلوگیری نموده و بدین ترتیب اثر مرطوب کنندگی طولانی مدت (حداقل ۲۴ ساعت)، نرمی و انعطاف پذیری بهینه حاصل می گردد.
دی متیل سیلانول هیالورونات در کرم مرطوب کننده فیروز آب موجود را با ایجاد اتصالات هیدروژنی حفظ و از تبخیر سطحی آن جلوگیری می نماید؛ این بطور عمده توسط ساختار سیلانول با دارا بودن گروه های هیدروکسیل متعدد صورت پذیرفته و آب در لایه¬های اپیدرم همراه با یک اثر آنی و همچنین دراز مدت حفظ می¬گردد. قابل توجه است که ساختمان گلوکوز آمینو گلیکان مربوط به بخش مولکول هیالیورونیک، از دسته ترکیباتی است که بطور طبیعی در پوست وجود دارد (NMF)و نقش تثبیت آب را در بافت ها را ایفا می نماید.

دی متیل سیلانول هیالورونات علاوه بر مرطوب¬کنندگی، خواص بسیار مفیدی از جمله فعالیت ضد رادیکال آزاد داشته و بنابراین جهت درمان و جلوگیری از پیری پوست، آکنه و آفتاب سوختگی نیز به کار می رود.

طبیعت، گیاهان زیادی را در خود پرورش داده که خواص درمانی بسزائی دارند و بر خلاف ترکیبات شیمیایی عوارض حانبی خاصی بروز نمی دهند، شرکت فیروز تعدادی از این گیاهان را شناسایی و در فرمولاسیون محصولات خود استفاده نموده است. عصاره و روغن گیاهان استفاده شده در کرم مرطوب¬کننده فیروز می-توان به عصاره کالاندولا، اینکا اینچی و شی باتر می باشند. همچنین این کرم حاوی ویتامین¬های د پنتول (ویتامین ب¬۵) و دانه های رنگی ویتامین ای می باشد.

عصاره کالاندولا:
گیاه التیام بخش پوست های آزرده، کالاندولا (گل همیشه بهار) از خانواده کاسنی است؛ گلبرگ های آن بخش دارویی این گیاه را تشکیل می دهند. عصاره کالاندولا حاوی قندها، کاروتنوئیدها، فنولیک اسیدها، استرول ها، ساپونین ها، فلاونوئیدها، رزین ها، استرین ها، کوئینون ها، موسیلاژها، ویتامین ها، پلی پرپنیل کوئینون-ها و روغن های ضروری می باشد. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان می باشند و همراه با ساپونین های موجود در کالاندولا از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین جلوگیری می نمایند، همچنین با کاهش نفوذپذیری مویرگ ها، مانع از ترشح پلاسما به داخل بافت ها شده و با کاهش مهاجرت گولبول های سفید به ناحیه ملتهب، از افزایش التهاب جلوگیری نموده و با تحریک تشکیل سلول های جدید موجب ترمیم و تسکین پوست¬های آزرده و ملتهب می گردد. کاروتنوئیدهای موجود در عصاره کالاندولا نیز به اثرات ضدالتهابی و التیام بخشی فلاونوئیدها و ساپونین¬ها کمک نموده و همراه با تانن های موجود در عصاره کالاندولا، در پیشگیری و بهبود قرمزی پوست، ورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی تاثیر بسزائی دارد.
روغن اینکا اینچی:
روغن گیاه اینکا اینچی، حاوی مقدار متنابهی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ (آلفا-لینولنیک اسید ) و امگا ۶ (لینولئیک اسید ) می باشد؛ همچنین حاوی امگا ۹ (اولئیک اسید ) و توکوفرول ها (ویتامین ای) می باشد و به همین جهت خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی بسزائی دارد. همچنین با نفوذ بین فسفولیپیدها، غشاء پوست را پایدار نموده و خاصیت تراوایی پوست و عمکلرد «سد آب» لیپیدی را بهبود می بخشد و باعث بازسازی، احیا و تسکین پوست های خشک و صدمه دیده می گردد.

روغن شی باتر :
روغن شی باتر سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع نظیر استئاریک اسید و اولئیک اسید (امگا۹)، و همچنین حاوی تریترپن الکل¬ها و استرول¬ها می¬باشد که با حفظ رطوبت پوست موجب نرمی و لطافت پوست می¬شوند.

د-پنتول (ویتامین ب۵):
د-پنتول فرم الکل پایدار پنتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) می¬باشد که در استفاده موضعی، جذب پوست شده و به پنتوتنیک اسید تبدیل می گردد. ویتامین ب۵ خاصیت مرطوب کنندگی بسزائی دارد، ضدالتهاب و آرام بخش می باشد و همچنین موجب تسریع در بهبود زخم و جراحت می¬گردد. 

دانه¬های رنگی ویتامین ای:
خواص بی¬نظیر ویتامین ای بر هیچ شخصی پوشیده نیست؛ دانه¬های رنگی ویتامین ای موجود در کرم مرطوب¬کننده فیروز با نفوذ در لایه¬های سطحی پوست و اثر بر متابولیسم سلولی، عمل رادیکال¬های آزاد را که از ترکیبات مضر شیمیایی بوده و در نتیجه تابش اشعه آفتاب بر روی پوست تشکیل می¬شوند و با حمله مستقیم به عوامل حیاتی سلول از قبیل کلاژن و الاستین سبب آسیب رسانی شدید به پوست می¬گردند، خنثی کرده و از ایجاد چین و چروک سطح پوست جلوگیری می¬نماید.

____________________________

References:
Skin structure and function
http://courses.washington.edu/bioen327/Labs/Lit_SkinStruct_Bensouillah_Ch01.pdf
Skin Anatomy, Physiology, and Assessment (RN.com’s Assessment Series)
Moisturizers: What They Are and a Practical Approach to Product Selection; J. N. Kraft, BSC (Hons)1 and C. W. Lynde, MD, FRCPC; Volume 10, Number 5, June 2005, SKIN THERAPY LETTER.
Moisturizers in the skin care, published in Beauty Forum 2011 (3), 86-88 and 2011 (4), 46-49
Skin Physiology, Irritants, Dry Skin and Moisturizers; Christina Marino, MD, MPH Report Number 56-2-2001a August 2001 (Revised June 2006)
Humectants (Moisturizing Agents); Copyright by MakingCosmetics Inc., P.O. Box 3372, Renton, WA 98056
Dry skin is an infection risk; Copyright © ۲۰۱۰ St. Jude Children’s Research Hospital
How to Treat Dry Skin; Todd Lawry, M.D.
Calendula (Calendula officinalis); Kathi J. Kemper, MD, MPH
Thank you for other information from these factories: ROSE POLYMER
Green tech, Lipotec, Jan dekker, Rose polymer, Hansa, Seppic, Croda, Solabia, Evonik, EXSYMOL, D-BASF, THOR, Wardel, EVONIK &Firmenich.
گردآوری شده در واحد توسعه و تحقیق گروه بهداشتی فیروز

 

مطالب مرتبط

حضور گروه بهداشتی فیروز در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی ایران بیوتی و کلین 29 فروردین 1403
حضور معاون هماهنگی کسب و کار وزارت صمت در گروه بهداشتی فیروز 16 اسفند 1402
تجلیل از مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز در هشتمین دوره جایزه ملی امین‌الضرب 13 اسفند 1402
حضور نماینده گروه بهداشتی فیروز در اولین رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال 2 اسفند 1402
گروه تولیدی فیروز برای سیزدهمین سال متوالی به‌عنوان واحد نمونه استانی استاندارد انتخاب شد 20 دی 1402
گزارش تصویری نمایشگاه  ایران کازمتیکا دی ماه ۱۴۰۲ 13 دی 1402

یک پاسخ به “کرم مرطوب کننده فیروز”

  1. غزاله گفت:

    کرم خیلی عالی هست…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم مرطوب کننده فیروز

کرم مرطوب کننده فیروز
پوست یک عضو حیاتی است که بدون آن هیچ موجودی قادر به ادامه زندگی نیست. پوست وسیع ترین عضو زنده بدن است و یکی از پیچیده ترین، جالبترین و پرکارترین اعضاء به شمار می آید. پوست محافظ بدن می-باشد و بدن را در مقابل آسیب های مکانیکی، حرارت و تابش شدید نور محافظت و از نفوذ مواد شیمیایی و ورود میکروب ها به بدن جلوگیری می نماید؛ پیام های حسی را از طریق اعصاب به مغز منتقل می کند؛ همچنین مانع از تبخیر آب بدن شده و حرارت بدن را تنظیم می نماید.

  • ساختار پوست

پوست از سه لایه به نام های هیپودرم ، درم و اپیدرم تشکیل شده است و تقریباً ۸۰ درصد حجم آن را آب تشکیل می دهد.

magalat501درونی ترین لایه پوست، هیپودرم، به دلیل اینکه حاوی سلول های چربی زیادی می باشد، خاصیت ارتجاعی بسیاری داشته و به عنوان ضربه گیر جهت حفظ و نگهداری مویرگ های خونی و پایانه های عصبی عمل می نماید. همچنین این لایه، پوست را به بافت های ماهیچه ای متصل می نماید.
لایه میانی پوست، درم، ضخیم ترین غشاء پوست است که در حقیقت شبکه ای از مویرگ های خونی و لنفی، رشته های عصبی و حسی، کلاژن و فیبرهای پروتئینی الاستینی می باشد. فولیکول های مو، غده های چربی و عرق نیز در این لایه قرار دارند. وظیفه اصلی این لایه حفظ استحکام و ارتجاع پوست می باشد .
لایه بیرونی پوست، اپیدرم، خود از پنج لایه تشکیل شده است؛ فاقد عروق خونی و شامل یک غشاء فعال حاوی لیپیدهای درون سلولی (مانند سرامیدها، کلسترول و اسیدهای چرب) می باشد که مانند یک «سد آب» جهت حفظ رطوبت آن عمل می نماید. بعلاوه، این لایه حاوی یک مخلوط طبیعی از آمینو اسیدها، لاکتات¬ها، اوره و الکترولیت ها می باشد که در حفظ آب در پوست کمک می نمایند. سلولهای لانگرهانس که ایمنی پوست را برعهده دارند، ملانوسیت ها و آنزیم تیروزیناز که رنگدانه های ملانین را تولید و رنگ پوست را تنظیم می نمایند نیز در این لایه قرار دارند. سطح لایه اپیدرم پوست از سلول های مردۀ پوستی با مقدار آب کمتر یعنی حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد ساخته شده است.

magalat502شکل (۲) اپیدرم

  • رطوبت پوست

آب نقش بسیار مهم و اساسی در عملکرد طبیعی پوست بخصوص در لایه خارجی آن یعنی لایه شاخی (استراتوم کورنئوم ) ایفا می نماید. در صورتی که محتوای آب پوست طبیعی باشد، پوست نرم، صاف، انعطاف-پذیر و درخشان می¬باشد. هنگامی که پوست به هر علتی نتواند این میزان آب را حفظ کند و رطوبت باقی-مانده در سطح پوست به کمتر از ۱۰% برسد، پوست خشک شده و انعطاف پذیری و پیوستگی لایه سطحی پوست از بین می رود.
در حالت طبیعی، یک حرکت مداوم آب از لایه¬های عمقی پوست به طرف لایه های سطحی وجود دارد و در نهایت این آب از سطح پوست تبخیر می گردد. برای داشتن پوستی سالم از دست رفتن آب از پوست باید به دقت تحت کنترل باشد و این امر نیز وابسته به ترکیبات طبیعی موجود در لایه شاخی می باشد.
نگهداری آب در لایه شاخی مربوط به دو گروه اصلی از اجزاء تشکیل دهنده آن می باشد که عبارتند از:
۱- عوامل جاذب الرطوبه طبیعی NMF که شامل آمینو اسیدهای آزاد به همراه ترکیبات شیمیایی فیزبولوژیکی دیگر از قبیل لاکتیک اسید، اوره و نمک ها، می باشند و در لایه شاخی وجود دارند.
پوست جوان، سالم و زیبا حاوی مقادیر کافی از NMF می باشد که رطوبت را جذب نموده و با کمک چربی های درون سلولی سبب حفظ رطوبت لازم برای انجام پروسه های حیاتی لازم در لایه شاخی می گردند. این امر موجب می¬گردد تا پوست سالم و قوی باقی بماند.
۲- چربی های درون سلولی لایه شاخی که ایجاد کننده سد دفاعی در برابر «از دست رفتن آب از میان اپیدرم» یا TEWL می باشند.

  • علل خشکی پوست و درمان آن

پوست و بخصوص لایه شاخی در معرض بسیاری از عوامل مخرب محیطی قرار دارد. عوامل جاذب الرطوبه طبیعی موجود در این لایه محلول در آب می باشند که این امر نیز تابعی از خاصیت هیدروفیلیک (آب دوستی) آنها می باشد. این مواد می توانند با انحلال در آب از پوست خارج شوند، اتفاقی که بخصوص با بکارگیری شوینده ها رخ می دهد. پوست لطیف نوزادان و کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان از عوامل نامساعد بیرونی تأثیر می پذیرد و خشک می گردد. بعلاوه یافته های جدید پیرامون تحقیقات پوست نوزاد نشان می دهد که پوست نوزاد رطوبت را سریع تر از دیگران جذب و دفع می کند اما خشکی پوست نوزاد، همیشه بارز و قابل تشخیص نیست.
از دیگر علل خشکی پوست می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 قرار گرفتن در معرض طولانی مدت اشعه نور خورشید در تابستان و شرایط آب و هوای خشک بخصوص در زمستان، موجب افزایش بیشتر تبخیر آب از سطح پوست و افزایش از دست رفتن آب از میان اپیدرم (TEWL) و درنتیجه خشکی پوست می گردد.
 تغذیه نامناسب، کمبود آب و مواد مغذی به خصوص اسید¬های چرب غیراشباع ضروری مانند امگا ۳، امگا ۶، امگا ۹ و همچنین ویتامین ها، سبب خشکی و بهم ریختگی این سد حفاظتی و خشکی پوست می گردد.
 استحمام طولانی مدت با آب داغ
 استفاده از صابون ها و شوینده های به شدت قلیایی
 مصرف یک سری از داروها مانند داروهای ضد آکنه
 بیماری هایی نظیر درماتیت (التهاب پوستی) و اگزما
موارد ذکر شده، از اصلی ترین عوامل افزایش از دست رفتن میزان رطوبت پوست (TEWL) به شمار می روند که سبب ایجاد خشکی، شکنندگی و یا ترک در آن می گردد و در نتیجه قدرت دفاعی پوست کاهش یافته و بدن دچار مشکلات متعدد و متفاوتی مانند نفوذ میکروارگانیسم ها نظیر باکتری ها و قارچ ها به آن می گردد.
بهترین راه جلوگیری و درمان خشکی پوست، استفاده مداوم از محصولات مرطوب کننده می¬باشد. مرطوب-کننده ها جزء کلیدی مراقبت از پوست، مخصوصاً هنگام کاهش محتوی آب اپیدرم به شمار می روند. مرطوب‌کننده‌ها جهت بازسازی عملکرد سد پوستی اپیدرم و جایگزینیNMF از دست رفته، پوشاندن شکاف-های ریز پوست، ایجاد یک سپر محافظ نرم روی پوست و افزایش محتوی آب اپیدرم به کار می روند. همچنین تبخیر آب از سطح پوست (TEWL) را کاهش می دهند و بدین وسیله آب را در پوست نگه داشته و باعث بهبود ظاهر پوست و افزایش قدرت لامسه در پوست های خشک و آسیب دیده می گردند.

  • مرطوب کننده ها

محصولات مرطوب‌کننده در انواع مختلف به بازار عرضه می¬گردند. اما به طور کلی بنا بر نوع امولسیون آنها، دو دسته می شوند که شامل امولسیون آب در روغن (W/O) و روغن در آب (O/W) می باشند.
در فرمولاسیون اکثر محصولات مرطوب‌کننده از سه دسته مواد اصلی شامل پوشاننده¬ها ، جاذب الرطوبه¬ها و نرم کننده ها استفاده می شود:
 پوشاننده ها ترکیباتی هستند که با ایجاد یک سد فیزیکی مانع از دست رفتن آب پوست می¬گردند.
وازلین از معروف ترین و قدیمی ترین ترکیب پوشاننده می باشد که در طب سنتی به تنهایی به عنوان مرطوب-کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
 جاذب های رطوبت: هنگامی که ترکیبات جاذب رطوبت روی پوست قرار می گیرند، میزان آب جذب شده در غشاء خارجی پوست را افزایش می دهند.
اما به دلیل اینکه آب وارد شده به غشاء خارجی، از قسمت های زیرین لایه اپی درم پوست نشأت می¬گیرد و از اتمسفر جذب نمی شود، در صورت ادامه تبخیر آب از سطح پوست، سرعت و شدت خشک شدن پوست افزایش می یابد؛ بنابراین مرطوب کننده ها و پوشاننده ها مکمل یکدیگرند. از نقطه نظر شیمیایی، در تمام ترکیبات جاذب رطوبت گروه های عاملی هیدروکیسل وجود دارد که با ایجاد پیوند هیدروژنی، موجب جذب آب می شوند. از ترکیبات جاذب رطوبت معروف و سنتی می¬توان به گلیسرین و انواع ترکیبات قندی اشاره نمود.
 نرم کننده ها بواسطه پر نمودن فضای خالی بین فلس های پوست با قطرات روغنی موجب نرم شدن پوست می¬گردند.
همچنین نرم کننده ها در ترکیب با امولسی فایرها می توانند به حفظ رطوبت و چربی پوست کمک نمایند. از ترکیبات نرم  کننده می توان به روغن های معدنی و انواع ساختار های لیپیدی اشاره نمود.
علاوه بر آن، بسیاری از مرطوب کننده های ایده آل حاوی ترکیبات مغذی پوست، تقویت کننده و ترمیم کننده نیز می¬باشند که موجبات بهبود و بازسازی بهتر پوست آسیب دیده را فراهم می¬سازند. ویتامین ها، عصاره  گیاهان و روغن های گیاهی از بهترین ترکیبات مغذی پوست می باشند.

کرم مرطوب کننده فیروز
کرم مرطوب کننده فیروز بر مبنای یک امولسیون بر پایه روغن در آب و از مواد اولیه ملایم و طبیعی تهیه شده است. این کرم حاوی مواد موثره گیاهی می باشد که بطور خاص نقش رطوبت رسانی و ممانعت از خروج رطوبت از پوست را ایفا می نمایند و بدین ترتیب موجب نرمی، طراوت و شادابی پوست نوزادان وکودکان و بزرگسالان می گردد.
کرم مرطوب کننده فیروز حاوی سیلیکون می باشد که به همراه روغن های معدنی (مانند پارافین) وازلین مؤثرترین ترکیب پوشاننده به شمار می رود.
کرم مرطوب کننده فیروز حاوی ترکیبات جاذب رطوبت شامل لایه مولکولار فیلم هترو پلی ساکاریدی، دی متیل سیلانول هیالورونات و گلیسرین می باشد.
لایه مولکولار فیلم هترو پلی ساکاریدی مهمترین جز استفاده شده در کرم مرطوب کننده فیروز با منشاء گیاهی شامل گلوکوز، زانتان گام و کاراجینان ها است که با ایجاد یک لایه محافظ مولکولی بر روی پوست آنرا از اثرات مضر عوامل محیطی حفظ نموده و در عین حال از تبخیر آب از پوست جلوگیری نموده و بدین ترتیب اثر مرطوب کنندگی طولانی مدت (حداقل ۲۴ ساعت)، نرمی و انعطاف پذیری بهینه حاصل می گردد.
دی متیل سیلانول هیالورونات در کرم مرطوب کننده فیروز آب موجود را با ایجاد اتصالات هیدروژنی حفظ و از تبخیر سطحی آن جلوگیری می نماید؛ این بطور عمده توسط ساختار سیلانول با دارا بودن گروه های هیدروکسیل متعدد صورت پذیرفته و آب در لایه¬های اپیدرم همراه با یک اثر آنی و همچنین دراز مدت حفظ می¬گردد. قابل توجه است که ساختمان گلوکوز آمینو گلیکان مربوط به بخش مولکول هیالیورونیک، از دسته ترکیباتی است که بطور طبیعی در پوست وجود دارد (NMF)و نقش تثبیت آب را در بافت ها را ایفا می نماید.

دی متیل سیلانول هیالورونات علاوه بر مرطوب¬کنندگی، خواص بسیار مفیدی از جمله فعالیت ضد رادیکال آزاد داشته و بنابراین جهت درمان و جلوگیری از پیری پوست، آکنه و آفتاب سوختگی نیز به کار می رود.

طبیعت، گیاهان زیادی را در خود پرورش داده که خواص درمانی بسزائی دارند و بر خلاف ترکیبات شیمیایی عوارض حانبی خاصی بروز نمی دهند، شرکت فیروز تعدادی از این گیاهان را شناسایی و در فرمولاسیون محصولات خود استفاده نموده است. عصاره و روغن گیاهان استفاده شده در کرم مرطوب¬کننده فیروز می-توان به عصاره کالاندولا، اینکا اینچی و شی باتر می باشند. همچنین این کرم حاوی ویتامین¬های د پنتول (ویتامین ب¬۵) و دانه های رنگی ویتامین ای می باشد.

عصاره کالاندولا:
گیاه التیام بخش پوست های آزرده، کالاندولا (گل همیشه بهار) از خانواده کاسنی است؛ گلبرگ های آن بخش دارویی این گیاه را تشکیل می دهند. عصاره کالاندولا حاوی قندها، کاروتنوئیدها، فنولیک اسیدها، استرول ها، ساپونین ها، فلاونوئیدها، رزین ها، استرین ها، کوئینون ها، موسیلاژها، ویتامین ها، پلی پرپنیل کوئینون-ها و روغن های ضروری می باشد. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان می باشند و همراه با ساپونین های موجود در کالاندولا از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین جلوگیری می نمایند، همچنین با کاهش نفوذپذیری مویرگ ها، مانع از ترشح پلاسما به داخل بافت ها شده و با کاهش مهاجرت گولبول های سفید به ناحیه ملتهب، از افزایش التهاب جلوگیری نموده و با تحریک تشکیل سلول های جدید موجب ترمیم و تسکین پوست¬های آزرده و ملتهب می گردد. کاروتنوئیدهای موجود در عصاره کالاندولا نیز به اثرات ضدالتهابی و التیام بخشی فلاونوئیدها و ساپونین¬ها کمک نموده و همراه با تانن های موجود در عصاره کالاندولا، در پیشگیری و بهبود قرمزی پوست، ورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی تاثیر بسزائی دارد.
روغن اینکا اینچی:
روغن گیاه اینکا اینچی، حاوی مقدار متنابهی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ (آلفا-لینولنیک اسید ) و امگا ۶ (لینولئیک اسید ) می باشد؛ همچنین حاوی امگا ۹ (اولئیک اسید ) و توکوفرول ها (ویتامین ای) می باشد و به همین جهت خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی بسزائی دارد. همچنین با نفوذ بین فسفولیپیدها، غشاء پوست را پایدار نموده و خاصیت تراوایی پوست و عمکلرد «سد آب» لیپیدی را بهبود می بخشد و باعث بازسازی، احیا و تسکین پوست های خشک و صدمه دیده می گردد.

روغن شی باتر :
روغن شی باتر سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع نظیر استئاریک اسید و اولئیک اسید (امگا۹)، و همچنین حاوی تریترپن الکل¬ها و استرول¬ها می¬باشد که با حفظ رطوبت پوست موجب نرمی و لطافت پوست می¬شوند.

د-پنتول (ویتامین ب۵):
د-پنتول فرم الکل پایدار پنتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) می¬باشد که در استفاده موضعی، جذب پوست شده و به پنتوتنیک اسید تبدیل می گردد. ویتامین ب۵ خاصیت مرطوب کنندگی بسزائی دارد، ضدالتهاب و آرام بخش می باشد و همچنین موجب تسریع در بهبود زخم و جراحت می¬گردد. 

دانه¬های رنگی ویتامین ای:
خواص بی¬نظیر ویتامین ای بر هیچ شخصی پوشیده نیست؛ دانه¬های رنگی ویتامین ای موجود در کرم مرطوب¬کننده فیروز با نفوذ در لایه¬های سطحی پوست و اثر بر متابولیسم سلولی، عمل رادیکال¬های آزاد را که از ترکیبات مضر شیمیایی بوده و در نتیجه تابش اشعه آفتاب بر روی پوست تشکیل می¬شوند و با حمله مستقیم به عوامل حیاتی سلول از قبیل کلاژن و الاستین سبب آسیب رسانی شدید به پوست می¬گردند، خنثی کرده و از ایجاد چین و چروک سطح پوست جلوگیری می¬نماید.

____________________________

References:
Skin structure and function
http://courses.washington.edu/bioen327/Labs/Lit_SkinStruct_Bensouillah_Ch01.pdf
Skin Anatomy, Physiology, and Assessment (RN.com’s Assessment Series)
Moisturizers: What They Are and a Practical Approach to Product Selection; J. N. Kraft, BSC (Hons)1 and C. W. Lynde, MD, FRCPC; Volume 10, Number 5, June 2005, SKIN THERAPY LETTER.
Moisturizers in the skin care, published in Beauty Forum 2011 (3), 86-88 and 2011 (4), 46-49
Skin Physiology, Irritants, Dry Skin and Moisturizers; Christina Marino, MD, MPH Report Number 56-2-2001a August 2001 (Revised June 2006)
Humectants (Moisturizing Agents); Copyright by MakingCosmetics Inc., P.O. Box 3372, Renton, WA 98056
Dry skin is an infection risk; Copyright © ۲۰۱۰ St. Jude Children’s Research Hospital
How to Treat Dry Skin; Todd Lawry, M.D.
Calendula (Calendula officinalis); Kathi J. Kemper, MD, MPH
Thank you for other information from these factories: ROSE POLYMER
Green tech, Lipotec, Jan dekker, Rose polymer, Hansa, Seppic, Croda, Solabia, Evonik, EXSYMOL, D-BASF, THOR, Wardel, EVONIK &Firmenich.
گردآوری شده در واحد توسعه و تحقیق گروه بهداشتی فیروز

 

مطالب مرتبط

حضور گروه بهداشتی فیروز در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی ایران بیوتی و کلین 29 فروردین 1403
حضور معاون هماهنگی کسب و کار وزارت صمت در گروه بهداشتی فیروز 16 اسفند 1402
تجلیل از مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز در هشتمین دوره جایزه ملی امین‌الضرب 13 اسفند 1402
حضور نماینده گروه بهداشتی فیروز در اولین رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال 2 اسفند 1402
گروه تولیدی فیروز برای سیزدهمین سال متوالی به‌عنوان واحد نمونه استانی استاندارد انتخاب شد 20 دی 1402
گزارش تصویری نمایشگاه  ایران کازمتیکا دی ماه ۱۴۰۲ 13 دی 1402

محصولات

محصولات گروه بهداشتی فیروز با دارا بودن بالاترین استانداردهای کیفی در طی تمام سالهای فعالیت، موفق شده تا با جذب اعتماد مشتریان، حضور مداومی در سبد محصولات بهداشتی خانواده ها داشته باشد.

ارتباط با ما

گروه بهداشتی فیروز

گروه بهداشتی فیروز

تمامی حقوق مطالب برای “گروه بهداشتی فیروز”محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

طراحی و اجرا :  گروه بهداشتی فیروز

0:00
0:00