راهنمای تازه پدر و مادرها

محصولات

راهنمای تازه پدر و مادرها

برای ۱۰ روز اول نوزاد

قدم نو رسیده مبارک! 

magalat80

به نظر می­رسد سال­های بی­پایان منتظر این لحظه بودید… اما اکنون او اینجاست! ممکن است احساس کنید هرچه در این زمینه مطالعه کرده بودید و آموزش­هایی که تا کنون داشته­اید را فراموش کرده­اید و حال نمی­دانید که چه باید بکنید…

آرام باشید! حتما پزشک شما، خانواده و دوستانتان شما را یاری و راهنمایی خواهند کرد. همچنین می­توانید به این راهنما مراجعه نمایید تا اطلاعات لازم و ضروری برای نگهداری نوزادتان در ۱۰ روز اول را بدست آورید.

قدم به قدم جلو بروید. فقط کارهایی که طبیعتاً بوجود می­آیند را انجام دهید و از بهترین و زیباترین لحظات زندگیتان با نوزاد تازه متولد شده خود، لذت ببرید.

نکات مهم:

  • چگونه نوزاد خود را در آغوش بگیرید
  • چگونه نوزاد خود را حمام کنید                     
  • چگونه پوشک نوزاد خود را عوض کنید            
  • چگونه نوزاد خود را آرام کنید             
  • چگونه نوزاد خود را تغذیه کنید           
  • چگونه دمای بدن نوزاد خود را اندازه بگیرید
  • وسایل اولیه مورد نیاز نوزاد 

چگونه نوزاد خود را در آغوش بگیرید magalat81

ممکن است در ابتدا نوزاد تازه متولد شده به نظرتان ظریف و شکننده برسد. اما از لمس نمودن و حمل کردن و در آغوش گرفتن نوزادتان نهراسید! در حقیقت مطالعات نشان داده که نوزادانی که به مدت ۲ ساعت در روز در آغوش گرفته می­شوند، بهتر رشد کرده و کمتر گریه می­کنند. 

به دلیل اینکه ماهیچه­های گردن نوزاد شما هنوز کاملا رشد نکرده است، در هنگام بلند کردن او لازم است سر و گردن او را نگه دارید. در ضمن در هنگام حمل کردن، باید از سر نوزادتان مقابل شانه خود یا با دست مخالف محافظت کنید. بعضی از والدین معتقدند که با استفاده از یک نگهدارنده نوزاد، هنگام حمل کردن نوزادشان احساس امنیت بیشتری می­کنند. بعلاوه نوزاد شما نیز این را دوست خواهد داشت. 

magalat82

هرگز در هنگامی که نوزاد خود را در آغوش دارید با دست دیگرتان نوشیدنی گرم یا سرد نگیرید! و همواره او را با دو دست محافظت نمائید.

magalat83

 

چگونه نوزاد خود را حمام کنید

توصیه تعدادی از پزشکان اطفال این است که تا زمانی که بند ناف نوزادتان خوب شده و بیافتد (در حدود یک تا ۲ هفته طول می­کشد)، با استفاده از یک اسفنج حمام نوزاد خود را تمیز کنید.

۱) نوزاد خود را روی یک حوله نرم بگذارید.magalat84

مراقب سر و بقیه اعضاء بدن نوزاد خود باشید. 

۲) دور هر چشم را با استفاده از یک تکه پنبه توپی که در آب ولرم غوطه ور نموده­اید، از گوشه داخلی به بیرون تمیز کنید. 

۳) نوزاد خود را در حوله بپیچید تا گرم بماند و فقط ناحیه­ای را که می­خواهید تمیز کنید، باز نمائید. یک لیف حمام گرم و مرطوب را به مقدار کمی شوینده نوزاد آغشته کنید و صورت و دست و پا و شکم او را شسته و با آب پاک کنید. سپس ناحیه زیر پوشک او را از جلو به پشت تمیز نمائید. سپس دور بند ناف او را با یک تکه پنبه توپی که در آب گرم غوطه­ور شده باشد، تمیز نمائید.magalat85

۴) اگر سر نوزاد شما مو دارد، ابتدا آن را با شوینده نوزاد شسته و با کمک یک لیف نرم و آب گرم، آبکشی نمائید.

۵) سپس نوزاد خود را به ترتیبی که شسته­اید (از سر تا پا) خشک نمائید. با احتیاط و بدون سایش پوست او را کاملاً خشک نمائید و سپس او را در یک حوله بپیچید.

۶) سپس با استفاده از یک لوسیون بسیار ملایم مخصوص نوزاد پوست او را به آرامی ماساژ داده و مرطوب نمائید. 

چگونه پوشک نوزاد خود را عوض کنید

بسیاری از والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند شده­اند، از تعداد زیاد پوشک­های مصرفی برای یک روز نوزاد خود شگفت­زده می­گردند. برای حل این مشکل بهتر است که قبل از اینکه نوزاد خود را به خانه بیاورید، تعداد زیادی پوشک تهیه کنید. 

حتماً قبل از تعویض پوشک نوزاد خود، دست خود را بشوئید. قبل از شروع، هر چیزی که لازم دارید فراهم نمائید و هرگز نباید کودک خود را در هنگام تعویض پوشک تنها بگذارید.magalat86

  •  یک پوشک بچه تمیز
  • یک دسمال یا لیف مرطوب (که فقط برای این منظور استفاده می­نمائید)
  • کیسه نایلونی جهت دور انداختن پوشک قبلی (کثیف) نوزاد
  • روغن یا پماد مخصوص جلوگیری از ادرار سوختگی (حاوی وازلین)
  • کرم جهت درمان ادرار سوختگی (حاوی زینک اکساید)
  • یک دست لباس جهت تعویض (در صورت لزوم)
  • حال که تمام وسایل مورد نیاز را آماده نموده­اید می­توانید به روش زیر شروع کنید: 

magalat87۱) ابتدا نوزاد خود را روی یک سطح هموار و مطمئن قرار دهید. اگر از میز تعویض استفاده می­کنید، حتماً نوزاد خود را نگه دارید و حتی لحظه­ای او را رها نکنید؛ زیرا نوزاد، در حال تعویض کهنه حرکت می­کند.

magalat88۲) چسب­های پوشک را باز نموده و آنها را به سمت خودشان برگردانید تا به چیز دیگری (حتی به خود کودک!) نچسبد. 

magalat89۳) با یک دسمال تمیز و مرطوب ناحیه تناسلی نوزاد را از جلو به عقب (در دخترها و پسرها) پاک نمائید تا هر گونه آلودگی از بدن او خارج شود. پوشک کثیف را به سمت داخل تا کنید و کنار بگذارید و سپس یک پوشک تمیز زیر نوزاد خود بگذارید.

magalat90۴) کودک خود را به آرامی خشک نمائید و پماد محافظ بمالید. اگر کودکتان جوش دارد، از کرمی حاوی زینک اکساید استفاده کنید تا پوست او را نرم کند و باعث بهبود جوش­ها گردد. 

magalat91۵) چسب­های پوشک را از پشت پوشک به جلو ببندید. پوشک نباید زیاد سفت باشد. باید نرم و راحت باشد و به خوبی از نفوذ ادرار به بیرون جلوگیری کند. 

magalat92۶) پوشک کثیف را درون کیسه نایلونی بگذارید و در آن را ببندید و دستان خود را دوباره بشوئید.

چگونه نوزاد خود را آرام کنید 

بیشتر نوزادان تا سه ماهگی در حدود ۲ ساعت در روز گریه می­کنند. با وجودی که این مسئله می­تواند باعث تشویش خاطر شما شود، اما به هر حال طبیعی است. برای آرام نمودن نوزادتان، بهتر است ابتدا دلیل بی­قراری او را جستجو کنید. آیا گرسنه است؟ آیا باد گلو (گاز در معده) دارد و باعث دل دردش شده است؟ آیا پوشک او نیاز به تعویض دارد؟ خوابش می­آید؟ یا به دلیل سر و صدا، نور یا فعالیت خاصی تحریک شده است؟

magalat93

جهت آرام ساختن نوزاد خواب آلود یا تحریک شده، او را روی شانه خود بگذارید و بسیار آرام به پشت او ضربه بزنید و برای او لالایی ملایمی بخوانید. با صدای آرام خود به نوزاد قوت قلب و آرامش بدهید، می­توانید در همان حال پشت او را نوازش نمائید. سعی کنید مکان خود را تغییر دهید و مکانی راحت برای خود و نوزادتان بیابید.

به نکته دیگری توجه کنید! کودک شما در هفته­های اول زندگی تحرک کافی ندارد و ممکن است زمانی که در تخت خواب خود ناراحت قرار گرفته باشد، برای کمک گرفتن از شما گریه کند. بهتر است مکان او را تغییر دهید و به او کمک نمائید تا در تختش آرام بخوابد. بهتر است کودک را برای حفظ سلامتش به پشت بخوابانید.

اگر دلیل بی­قراری نوزاد شما گاز معده باشد، دو راه حل ساده دارد و اول اینکه نوزاد خود را به آرامی نگه داشته و او را روی دست خود روی شکم (صورت کودک به سمت زمین باشد) قرار دهید تا گاز از معده او خارج شود. راه دوم استفاده از داروهای ضد گاز معده می­باشد که توسط پزشک تجویز می­شود.

چگونه نوزاد خود را تغذیه کنید 

magalat94

متخصصان تغذیه بر این باورند که بهترین و کاملترین غذا برای نوزاد، شیر مادرش می­باشد.

البته گاهی اوقات بسته به شرایط یا مشکلات پزشکی مادر قادر به شیر دادن به نوزاد خود نیست؛ بنابراین بهتر است برای تغذیه نوزاد خود به بهترین روش با پزشک مشورت نمائید.

در هر صورت، به هر روشی که نوزاد خود را تغذیه می­کنید، لازم است که هنگام غذا دادن به نوزادتان او را در آغوش بگیرید. آغوش گرم شما به ایجاد پیوند قوی و عاشقانه بین شما و نوزادتان کمک می­نماید.

 magalat95

  •  زود شروع نمائید

در صورت امکان، تغذیه نوزاد باید تا یک ساعت پس از تولد، زمانی که نوزاد بیدار شود و غریزه قوی برای مکیدن شیر دارد، آغاز شود. حتی اگر هنوز بدن شما تولید شیر را آغاز نکرده باشد، سینه شما حاوی آغوز، مایع رقیقی حاوی آنتی­بادی­های مفید می­باشد.

  • قرارگیری مناسب

دهان کودک شما باید کاملا باز باشد و نوک پستان کاملاً داخل دهان او قرار گیرد، با این روش درد شما به حداقل می­رسد. اگر شما با این کار مشکلی دارید یا دردی احساس می­نمائید، جای نگرانی نیست، چراکه این یک مشکل متداول می­باشد. بهتر است از یک پرستار مجرب یا مادران با تجربه کمک بگیرید.

magalat96

  • اگر نوک پستان به طور صحیح در دهان کودک قرار نگیرد، علاوه بر اینکه کودک خوب تغذیه نمی­شود، سبب آسیب دیدن نوک پستان نیز می­گردد. در این حالت با کمک دست خود، نوک پستان را از دهان کودک خارج نموده و  دوباره با روش صحیح اقدام به تغذیه او بنمائید.

magalat97

  • احتمالاً کودک پس از خودن شیر نیاز دارد تا با آروغ زدن هوای اضافی معده را که همراه غذا بلعیده است، خارج نماید. بنابراین برای جلوگیری از دل درد نوزادتان پس از هر وعده غذایی او را روی شانه خود گرفته و به آرامی پشت او را بمالید یا بسیار ملایم ضربه بزنید.magalat98

 

  • هر وقت خواست به او شیر بدهید

نوزادان نیاز دارند تا در فواصل کوتاه (معمولاً هر ۲ ساعت یک بار) شیر بخورند؛ البته برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد. مکیدن مرتب نوزاد باعث تحریک سینه شما شده تا مقداری شیر تولید کند. پس از مدتی شیر خوردن نوزاد با برنامه منظم­تری صورت می­گیرد. در هر بار تغذیه نوزاد یک در میان از سینه­های خود استفاده نمائید، مثلاً اگر اول با سینه راست خود شروع کردید، بار دیگر با سینه چپ خود شروع نمائید.

  • از پدهای شیردهی استفاده نمائید.

از پدهای شیردهی با جاذب­های قوی استفاده نمائید تا جلوی تراوش شیر به لباستان را بین دو وعده شیردهی بگیرید.

  • خشکی و زخم شدن نوک پستان

اوایل پس از وضع حمل، تا زمانی که سر سینه شما سفت نشده باشد، درد و حساسیت نوک سینه کاملاً طبیعی است. موقعیت مناسب در پستان می تواند به جلوگیری از درد نوک سینه کمک کند. اگر نوک سینه شما زخم باشد، ممکن است که سر سینه کاملاً در دهان نوزاد قرار نگیرد و خوب تغذیه نشود. بهتر است تا با متخصص شیردهی در مورد جلوگیری یا کاهش درد و خشکی نوک سینه مشاوره نمائید.

  • مراقب عفونت باشید

علائم عفونت پستان شامل تب، توده­های دردناک و قرمزی سینه­هاست. این علائم نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارند. جهت پیشگیری از عفونت، قبل از شیردهی دست­ها و سینه­های خود را کاملاً بشوئید. 

  • خوب بخورید و استراحت نمائید

برای افزایش مقدار و مقوی بودن شیرتان لازم است که رژیم غذایی مناسب شامل ۵۰۰ کالری اضافی در روز داشته باشید و ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. همچنین، هنگامی که بدن شما در چنین مسئولیت جدیدی قرار می­گیرد، استراحت کافی نیز بسیار مهم است. 

چگونه دمای بدن نوزاد خود را اندازه بگیرید

اگر احساس کردید که کودکتان تب دارد، بهترین کار این است که ابتدا دمای بدن او را اندازه بگیرید. بهتر است از یک دماسنج مقعدی که دقیق­ترین روش اندازه­گیری دما می­­باشد و توسط آکادمی اطفال آمریکا تائید شده است، استفاده نمائید.

اگر از یک دماسنج مقعدی استفاده می­نمائید:

۱) انتهای دماسنج را از نوک به حدود ۵/۱ سانتی­متر با استفاده از پنبه الکلی یا کمی آب و صابون گرم تمیز نمائید.

۲) از نوک دماسنج نا نیمی از بدنه آنرا با لایه نازکی از وازلین بپوشانید.

۳) کودک خود را روی شکمش بخوابانید. البته این کار کودک را راحت­تر می­سازد.

۴) به آرامی نوک دماسنج را در حدود ۵/۱ تا ۵/۲ سانتی­متر به داخل مقعد کودکتان بلغزانید. هرگز آنرا با فشار وارد نسازید.

۵) نگه داشتن دماسنج را تا زمان لازم ادامه دهید.

۶) دما را ببینید و سپس دماسنج را با استفاده از پنبه الکلی یا کمی آب و صابون گرم تمیز نمائید.

magalat99

 اگر کودک شما تب دارد، حتی اگر به نظر شما مقدار تب کم باشد، با پزشک اطفال تماس بگیرید. در مورد نوزاد، هرگونه تغییری در سلامتی نیاز به توجه دارد.

وسایل اولیه مورد نیاز نوزاد

  • پوشاک

بطور کلی، پوشاک نوزاد باید نرم و راحت باشد. شما باید لباس­های نوزاد را چندین بار در روز تعویض نمائید، بنابراین لباسی را انتخاب کنید که دکمه­های آن براحتی باز شود و همچنین تعویض پوشک نوزاد آسان صورت گیرد.

  • پوشک

در هفته­های اول پس از تولد نوزاد، اکثر وقت شما بعد از شیردهی، به تعویض پوشک می­گذرد بنابراین باید آماده باشید. بخاطر داشته باشید که در چند هفتۀ اول به روزی ۱۰ تا ۱۲ پوشک نیاز دارید. بنابراین، بهتر است که حداقل سه بسته از قبل تهیه نمائید. کرم وازلینه و زینک اکساید جهت جلوگیری از ادرار سوختگی نیز مورد نیاز می­باشد. 

  • ساک مخصوص حمل نوزاد و لوازم خواب

ساک­های مخصوصی وجود دارند که برای حمل نوزاد از بیمارستان تا منزل استفاده می­شوند. از انواع مسطح این ساکها می­توان تا حدود سه ماهگی به عنوان محل خواب نوزاد نیز استفاده نمود. همچنین در ابتدا ۲ پتو مورد نیاز می­باشد.

  • لوازم هنگام غذا خوردن

پیشبند که از کثیف شدن لباس و تعویض مکرر آن جلوگیری کند، بخصوص که نوزادان ممکن است پس از هر بار شیر خوردن مقداری از آن را برگردانند. به اختیار می­توان از بطری، سر شیشه و پستانک نیز استفاده نمود.

  • لوازم استحمام نوزاد

حوله، لیف نرم، پنبه توپی هیدروفیل، گوش پاکن، شامپو کودک، صابون کودک و لوسیون کودک از لوازم اولیه مورد نیاز جهت شستشوی نوزاد می­باشد.

 جعبه­های هدیه فیروز مجموعه­ای از محصولات ضروری فیروز برای نوزادان و کودکان می­باشد.

magalat100

  • گذر زمان باعث افزایش اعتماد به نفس شما با نوزادتان خواهد شد.

پس از گذشت چند روز، احتمالاً احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به در آغوش گرفتن، حمام کردن و تعویض پوشک نوزادتان خواهید داشت. زیرا با گذشت چند هفته و چند ماه تمرین بیشتری در این موارد خواهید داشت و این روال روزمره برای شما آشناتر و عادت خواهد شد.

برای کمک گرفتن در زمینه­های مختلف مربوط به پرورش کودکتان به وب سایت فیروز مراجعه نمائید تا از راهنمایی­های رایگان متخصصین ما استفاده کنید.

magalat101

مراجع:

http://raisingchildren.net.au/

مطالب مرتبط

حضور معاون هماهنگی کسب و کار وزارت صمت در گروه بهداشتی فیروز 16 اسفند 1402
تجلیل از مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز در هشتمین دوره جایزه ملی امین‌الضرب 13 اسفند 1402
حضور نماینده گروه بهداشتی فیروز در اولین رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال 2 اسفند 1402
گروه تولیدی فیروز برای سیزدهمین سال متوالی به‌عنوان واحد نمونه استانی استاندارد انتخاب شد 20 دی 1402
گزارش تصویری نمایشگاه  ایران کازمتیکا دی ماه ۱۴۰۲ 13 دی 1402
حضور گروه بهداشتی فیروز در نمایشگاه ایران کازمتیکا 11 دی 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمای تازه پدر و مادرها

راهنمای تازه پدر و مادرها

برای ۱۰ روز اول نوزاد

قدم نو رسیده مبارک! 

magalat80

به نظر می­رسد سال­های بی­پایان منتظر این لحظه بودید… اما اکنون او اینجاست! ممکن است احساس کنید هرچه در این زمینه مطالعه کرده بودید و آموزش­هایی که تا کنون داشته­اید را فراموش کرده­اید و حال نمی­دانید که چه باید بکنید…

آرام باشید! حتما پزشک شما، خانواده و دوستانتان شما را یاری و راهنمایی خواهند کرد. همچنین می­توانید به این راهنما مراجعه نمایید تا اطلاعات لازم و ضروری برای نگهداری نوزادتان در ۱۰ روز اول را بدست آورید.

قدم به قدم جلو بروید. فقط کارهایی که طبیعتاً بوجود می­آیند را انجام دهید و از بهترین و زیباترین لحظات زندگیتان با نوزاد تازه متولد شده خود، لذت ببرید.

نکات مهم:

  • چگونه نوزاد خود را در آغوش بگیرید
  • چگونه نوزاد خود را حمام کنید                     
  • چگونه پوشک نوزاد خود را عوض کنید            
  • چگونه نوزاد خود را آرام کنید             
  • چگونه نوزاد خود را تغذیه کنید           
  • چگونه دمای بدن نوزاد خود را اندازه بگیرید
  • وسایل اولیه مورد نیاز نوزاد 

چگونه نوزاد خود را در آغوش بگیرید magalat81

ممکن است در ابتدا نوزاد تازه متولد شده به نظرتان ظریف و شکننده برسد. اما از لمس نمودن و حمل کردن و در آغوش گرفتن نوزادتان نهراسید! در حقیقت مطالعات نشان داده که نوزادانی که به مدت ۲ ساعت در روز در آغوش گرفته می­شوند، بهتر رشد کرده و کمتر گریه می­کنند. 

به دلیل اینکه ماهیچه­های گردن نوزاد شما هنوز کاملا رشد نکرده است، در هنگام بلند کردن او لازم است سر و گردن او را نگه دارید. در ضمن در هنگام حمل کردن، باید از سر نوزادتان مقابل شانه خود یا با دست مخالف محافظت کنید. بعضی از والدین معتقدند که با استفاده از یک نگهدارنده نوزاد، هنگام حمل کردن نوزادشان احساس امنیت بیشتری می­کنند. بعلاوه نوزاد شما نیز این را دوست خواهد داشت. 

magalat82

هرگز در هنگامی که نوزاد خود را در آغوش دارید با دست دیگرتان نوشیدنی گرم یا سرد نگیرید! و همواره او را با دو دست محافظت نمائید.

magalat83

 

چگونه نوزاد خود را حمام کنید

توصیه تعدادی از پزشکان اطفال این است که تا زمانی که بند ناف نوزادتان خوب شده و بیافتد (در حدود یک تا ۲ هفته طول می­کشد)، با استفاده از یک اسفنج حمام نوزاد خود را تمیز کنید.

۱) نوزاد خود را روی یک حوله نرم بگذارید.magalat84

مراقب سر و بقیه اعضاء بدن نوزاد خود باشید. 

۲) دور هر چشم را با استفاده از یک تکه پنبه توپی که در آب ولرم غوطه ور نموده­اید، از گوشه داخلی به بیرون تمیز کنید. 

۳) نوزاد خود را در حوله بپیچید تا گرم بماند و فقط ناحیه­ای را که می­خواهید تمیز کنید، باز نمائید. یک لیف حمام گرم و مرطوب را به مقدار کمی شوینده نوزاد آغشته کنید و صورت و دست و پا و شکم او را شسته و با آب پاک کنید. سپس ناحیه زیر پوشک او را از جلو به پشت تمیز نمائید. سپس دور بند ناف او را با یک تکه پنبه توپی که در آب گرم غوطه­ور شده باشد، تمیز نمائید.magalat85

۴) اگر سر نوزاد شما مو دارد، ابتدا آن را با شوینده نوزاد شسته و با کمک یک لیف نرم و آب گرم، آبکشی نمائید.

۵) سپس نوزاد خود را به ترتیبی که شسته­اید (از سر تا پا) خشک نمائید. با احتیاط و بدون سایش پوست او را کاملاً خشک نمائید و سپس او را در یک حوله بپیچید.

۶) سپس با استفاده از یک لوسیون بسیار ملایم مخصوص نوزاد پوست او را به آرامی ماساژ داده و مرطوب نمائید. 

چگونه پوشک نوزاد خود را عوض کنید

بسیاری از والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند شده­اند، از تعداد زیاد پوشک­های مصرفی برای یک روز نوزاد خود شگفت­زده می­گردند. برای حل این مشکل بهتر است که قبل از اینکه نوزاد خود را به خانه بیاورید، تعداد زیادی پوشک تهیه کنید. 

حتماً قبل از تعویض پوشک نوزاد خود، دست خود را بشوئید. قبل از شروع، هر چیزی که لازم دارید فراهم نمائید و هرگز نباید کودک خود را در هنگام تعویض پوشک تنها بگذارید.magalat86

  •  یک پوشک بچه تمیز
  • یک دسمال یا لیف مرطوب (که فقط برای این منظور استفاده می­نمائید)
  • کیسه نایلونی جهت دور انداختن پوشک قبلی (کثیف) نوزاد
  • روغن یا پماد مخصوص جلوگیری از ادرار سوختگی (حاوی وازلین)
  • کرم جهت درمان ادرار سوختگی (حاوی زینک اکساید)
  • یک دست لباس جهت تعویض (در صورت لزوم)
  • حال که تمام وسایل مورد نیاز را آماده نموده­اید می­توانید به روش زیر شروع کنید: 

magalat87۱) ابتدا نوزاد خود را روی یک سطح هموار و مطمئن قرار دهید. اگر از میز تعویض استفاده می­کنید، حتماً نوزاد خود را نگه دارید و حتی لحظه­ای او را رها نکنید؛ زیرا نوزاد، در حال تعویض کهنه حرکت می­کند.

magalat88۲) چسب­های پوشک را باز نموده و آنها را به سمت خودشان برگردانید تا به چیز دیگری (حتی به خود کودک!) نچسبد. 

magalat89۳) با یک دسمال تمیز و مرطوب ناحیه تناسلی نوزاد را از جلو به عقب (در دخترها و پسرها) پاک نمائید تا هر گونه آلودگی از بدن او خارج شود. پوشک کثیف را به سمت داخل تا کنید و کنار بگذارید و سپس یک پوشک تمیز زیر نوزاد خود بگذارید.

magalat90۴) کودک خود را به آرامی خشک نمائید و پماد محافظ بمالید. اگر کودکتان جوش دارد، از کرمی حاوی زینک اکساید استفاده کنید تا پوست او را نرم کند و باعث بهبود جوش­ها گردد. 

magalat91۵) چسب­های پوشک را از پشت پوشک به جلو ببندید. پوشک نباید زیاد سفت باشد. باید نرم و راحت باشد و به خوبی از نفوذ ادرار به بیرون جلوگیری کند. 

magalat92۶) پوشک کثیف را درون کیسه نایلونی بگذارید و در آن را ببندید و دستان خود را دوباره بشوئید.

چگونه نوزاد خود را آرام کنید 

بیشتر نوزادان تا سه ماهگی در حدود ۲ ساعت در روز گریه می­کنند. با وجودی که این مسئله می­تواند باعث تشویش خاطر شما شود، اما به هر حال طبیعی است. برای آرام نمودن نوزادتان، بهتر است ابتدا دلیل بی­قراری او را جستجو کنید. آیا گرسنه است؟ آیا باد گلو (گاز در معده) دارد و باعث دل دردش شده است؟ آیا پوشک او نیاز به تعویض دارد؟ خوابش می­آید؟ یا به دلیل سر و صدا، نور یا فعالیت خاصی تحریک شده است؟

magalat93

جهت آرام ساختن نوزاد خواب آلود یا تحریک شده، او را روی شانه خود بگذارید و بسیار آرام به پشت او ضربه بزنید و برای او لالایی ملایمی بخوانید. با صدای آرام خود به نوزاد قوت قلب و آرامش بدهید، می­توانید در همان حال پشت او را نوازش نمائید. سعی کنید مکان خود را تغییر دهید و مکانی راحت برای خود و نوزادتان بیابید.

به نکته دیگری توجه کنید! کودک شما در هفته­های اول زندگی تحرک کافی ندارد و ممکن است زمانی که در تخت خواب خود ناراحت قرار گرفته باشد، برای کمک گرفتن از شما گریه کند. بهتر است مکان او را تغییر دهید و به او کمک نمائید تا در تختش آرام بخوابد. بهتر است کودک را برای حفظ سلامتش به پشت بخوابانید.

اگر دلیل بی­قراری نوزاد شما گاز معده باشد، دو راه حل ساده دارد و اول اینکه نوزاد خود را به آرامی نگه داشته و او را روی دست خود روی شکم (صورت کودک به سمت زمین باشد) قرار دهید تا گاز از معده او خارج شود. راه دوم استفاده از داروهای ضد گاز معده می­باشد که توسط پزشک تجویز می­شود.

چگونه نوزاد خود را تغذیه کنید 

magalat94

متخصصان تغذیه بر این باورند که بهترین و کاملترین غذا برای نوزاد، شیر مادرش می­باشد.

البته گاهی اوقات بسته به شرایط یا مشکلات پزشکی مادر قادر به شیر دادن به نوزاد خود نیست؛ بنابراین بهتر است برای تغذیه نوزاد خود به بهترین روش با پزشک مشورت نمائید.

در هر صورت، به هر روشی که نوزاد خود را تغذیه می­کنید، لازم است که هنگام غذا دادن به نوزادتان او را در آغوش بگیرید. آغوش گرم شما به ایجاد پیوند قوی و عاشقانه بین شما و نوزادتان کمک می­نماید.

 magalat95

  •  زود شروع نمائید

در صورت امکان، تغذیه نوزاد باید تا یک ساعت پس از تولد، زمانی که نوزاد بیدار شود و غریزه قوی برای مکیدن شیر دارد، آغاز شود. حتی اگر هنوز بدن شما تولید شیر را آغاز نکرده باشد، سینه شما حاوی آغوز، مایع رقیقی حاوی آنتی­بادی­های مفید می­باشد.

  • قرارگیری مناسب

دهان کودک شما باید کاملا باز باشد و نوک پستان کاملاً داخل دهان او قرار گیرد، با این روش درد شما به حداقل می­رسد. اگر شما با این کار مشکلی دارید یا دردی احساس می­نمائید، جای نگرانی نیست، چراکه این یک مشکل متداول می­باشد. بهتر است از یک پرستار مجرب یا مادران با تجربه کمک بگیرید.

magalat96

  • اگر نوک پستان به طور صحیح در دهان کودک قرار نگیرد، علاوه بر اینکه کودک خوب تغذیه نمی­شود، سبب آسیب دیدن نوک پستان نیز می­گردد. در این حالت با کمک دست خود، نوک پستان را از دهان کودک خارج نموده و  دوباره با روش صحیح اقدام به تغذیه او بنمائید.

magalat97

  • احتمالاً کودک پس از خودن شیر نیاز دارد تا با آروغ زدن هوای اضافی معده را که همراه غذا بلعیده است، خارج نماید. بنابراین برای جلوگیری از دل درد نوزادتان پس از هر وعده غذایی او را روی شانه خود گرفته و به آرامی پشت او را بمالید یا بسیار ملایم ضربه بزنید.magalat98

 

  • هر وقت خواست به او شیر بدهید

نوزادان نیاز دارند تا در فواصل کوتاه (معمولاً هر ۲ ساعت یک بار) شیر بخورند؛ البته برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد. مکیدن مرتب نوزاد باعث تحریک سینه شما شده تا مقداری شیر تولید کند. پس از مدتی شیر خوردن نوزاد با برنامه منظم­تری صورت می­گیرد. در هر بار تغذیه نوزاد یک در میان از سینه­های خود استفاده نمائید، مثلاً اگر اول با سینه راست خود شروع کردید، بار دیگر با سینه چپ خود شروع نمائید.

  • از پدهای شیردهی استفاده نمائید.

از پدهای شیردهی با جاذب­های قوی استفاده نمائید تا جلوی تراوش شیر به لباستان را بین دو وعده شیردهی بگیرید.

  • خشکی و زخم شدن نوک پستان

اوایل پس از وضع حمل، تا زمانی که سر سینه شما سفت نشده باشد، درد و حساسیت نوک سینه کاملاً طبیعی است. موقعیت مناسب در پستان می تواند به جلوگیری از درد نوک سینه کمک کند. اگر نوک سینه شما زخم باشد، ممکن است که سر سینه کاملاً در دهان نوزاد قرار نگیرد و خوب تغذیه نشود. بهتر است تا با متخصص شیردهی در مورد جلوگیری یا کاهش درد و خشکی نوک سینه مشاوره نمائید.

  • مراقب عفونت باشید

علائم عفونت پستان شامل تب، توده­های دردناک و قرمزی سینه­هاست. این علائم نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارند. جهت پیشگیری از عفونت، قبل از شیردهی دست­ها و سینه­های خود را کاملاً بشوئید. 

  • خوب بخورید و استراحت نمائید

برای افزایش مقدار و مقوی بودن شیرتان لازم است که رژیم غذایی مناسب شامل ۵۰۰ کالری اضافی در روز داشته باشید و ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. همچنین، هنگامی که بدن شما در چنین مسئولیت جدیدی قرار می­گیرد، استراحت کافی نیز بسیار مهم است. 

چگونه دمای بدن نوزاد خود را اندازه بگیرید

اگر احساس کردید که کودکتان تب دارد، بهترین کار این است که ابتدا دمای بدن او را اندازه بگیرید. بهتر است از یک دماسنج مقعدی که دقیق­ترین روش اندازه­گیری دما می­­باشد و توسط آکادمی اطفال آمریکا تائید شده است، استفاده نمائید.

اگر از یک دماسنج مقعدی استفاده می­نمائید:

۱) انتهای دماسنج را از نوک به حدود ۵/۱ سانتی­متر با استفاده از پنبه الکلی یا کمی آب و صابون گرم تمیز نمائید.

۲) از نوک دماسنج نا نیمی از بدنه آنرا با لایه نازکی از وازلین بپوشانید.

۳) کودک خود را روی شکمش بخوابانید. البته این کار کودک را راحت­تر می­سازد.

۴) به آرامی نوک دماسنج را در حدود ۵/۱ تا ۵/۲ سانتی­متر به داخل مقعد کودکتان بلغزانید. هرگز آنرا با فشار وارد نسازید.

۵) نگه داشتن دماسنج را تا زمان لازم ادامه دهید.

۶) دما را ببینید و سپس دماسنج را با استفاده از پنبه الکلی یا کمی آب و صابون گرم تمیز نمائید.

magalat99

 اگر کودک شما تب دارد، حتی اگر به نظر شما مقدار تب کم باشد، با پزشک اطفال تماس بگیرید. در مورد نوزاد، هرگونه تغییری در سلامتی نیاز به توجه دارد.

وسایل اولیه مورد نیاز نوزاد

  • پوشاک

بطور کلی، پوشاک نوزاد باید نرم و راحت باشد. شما باید لباس­های نوزاد را چندین بار در روز تعویض نمائید، بنابراین لباسی را انتخاب کنید که دکمه­های آن براحتی باز شود و همچنین تعویض پوشک نوزاد آسان صورت گیرد.

  • پوشک

در هفته­های اول پس از تولد نوزاد، اکثر وقت شما بعد از شیردهی، به تعویض پوشک می­گذرد بنابراین باید آماده باشید. بخاطر داشته باشید که در چند هفتۀ اول به روزی ۱۰ تا ۱۲ پوشک نیاز دارید. بنابراین، بهتر است که حداقل سه بسته از قبل تهیه نمائید. کرم وازلینه و زینک اکساید جهت جلوگیری از ادرار سوختگی نیز مورد نیاز می­باشد. 

  • ساک مخصوص حمل نوزاد و لوازم خواب

ساک­های مخصوصی وجود دارند که برای حمل نوزاد از بیمارستان تا منزل استفاده می­شوند. از انواع مسطح این ساکها می­توان تا حدود سه ماهگی به عنوان محل خواب نوزاد نیز استفاده نمود. همچنین در ابتدا ۲ پتو مورد نیاز می­باشد.

  • لوازم هنگام غذا خوردن

پیشبند که از کثیف شدن لباس و تعویض مکرر آن جلوگیری کند، بخصوص که نوزادان ممکن است پس از هر بار شیر خوردن مقداری از آن را برگردانند. به اختیار می­توان از بطری، سر شیشه و پستانک نیز استفاده نمود.

  • لوازم استحمام نوزاد

حوله، لیف نرم، پنبه توپی هیدروفیل، گوش پاکن، شامپو کودک، صابون کودک و لوسیون کودک از لوازم اولیه مورد نیاز جهت شستشوی نوزاد می­باشد.

 جعبه­های هدیه فیروز مجموعه­ای از محصولات ضروری فیروز برای نوزادان و کودکان می­باشد.

magalat100

  • گذر زمان باعث افزایش اعتماد به نفس شما با نوزادتان خواهد شد.

پس از گذشت چند روز، احتمالاً احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به در آغوش گرفتن، حمام کردن و تعویض پوشک نوزادتان خواهید داشت. زیرا با گذشت چند هفته و چند ماه تمرین بیشتری در این موارد خواهید داشت و این روال روزمره برای شما آشناتر و عادت خواهد شد.

برای کمک گرفتن در زمینه­های مختلف مربوط به پرورش کودکتان به وب سایت فیروز مراجعه نمائید تا از راهنمایی­های رایگان متخصصین ما استفاده کنید.

magalat101

مراجع:

http://raisingchildren.net.au/

مطالب مرتبط

حضور معاون هماهنگی کسب و کار وزارت صمت در گروه بهداشتی فیروز 16 اسفند 1402
تجلیل از مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز در هشتمین دوره جایزه ملی امین‌الضرب 13 اسفند 1402
حضور نماینده گروه بهداشتی فیروز در اولین رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال 2 اسفند 1402
گروه تولیدی فیروز برای سیزدهمین سال متوالی به‌عنوان واحد نمونه استانی استاندارد انتخاب شد 20 دی 1402
گزارش تصویری نمایشگاه  ایران کازمتیکا دی ماه ۱۴۰۲ 13 دی 1402
حضور گروه بهداشتی فیروز در نمایشگاه ایران کازمتیکا 11 دی 1402

محصولات

محصولات گروه بهداشتی فیروز با دارا بودن بالاترین استانداردهای کیفی در طی تمام سالهای فعالیت، موفق شده تا با جذب اعتماد مشتریان، حضور مداومی در سبد محصولات بهداشتی خانواده ها داشته باشد.

ارتباط با ما

گروه بهداشتی فیروز

گروه بهداشتی فیروز

تمامی حقوق مطالب برای “گروه بهداشتی فیروز”محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

طراحی و اجرا :  گروه بهداشتی فیروز

0:00
0:00